Hondsdolheid & Wintertenen - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Henk Lok - WaarBenJij.nu Hondsdolheid & Wintertenen - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Henk Lok - WaarBenJij.nu

Hondsdolheid & Wintertenen

Door: Henk Lok

Blijf op de hoogte en volg Henk

15 December 2013 | Israel, Jeruzalem

Allerbeste mensen,

De afgelopen vier weken is er weer van-àlles gebeurd, en zelfs bijna een beetje te veel. Zo zag daar deze Hollander het convooy van het bezoek van de Franse president Hollande, werd hij getrakteerd op een controle-bezoek door zijn Hollandse aspirant schoonvader en gebeten door een Duitse Herder na een rondje hardlopen. Zoveel Europese invloeden in die eerste week sinds terugkomst zouden me dan ook bijna (letterlijk) teveel worden!

Dankzij mijn goede internationale betrekkingen met een broeder van de Filipijnen, die de manager/vrijwilliger is van het hostel, heb ik de laatste weken helemaal alleen kunnen bivakkeren op een slaapzaal. Tòt de baas besloot dat uitgerekend het laátste weekend er zo nodig een homofiele moslim (die geen Engels kon) op 'mijn kamer' bij moest komen die mij in zijn onderbroek als een griekse god lag aan te staren en het niet kon laten uiteindelijk zijn zaakje te laten zien! Ook was'ie nog zo vriendelijk om te vragen hoe lang die van mij wel niet was, waarop ik hem in mijn gebrekkige Hebreeuws uit kon leggen dat 'ik dit niet wil' waarop de stakker zijn wild geraas staakte na een laatste wanhopige poging de volgende avond. Zulke verrassingen waren toch wel het laatste waar ik naar snakte op weg naar pakjesavond...

Gelukkig kon ik na twee weken alweer mijn nieuwe kamer betrekken in het appartement van Daniel; een vrijgezelle Messiaans-Joodse Amerikaan van 43 die eruitziet als 34. In de derde week stond het 8-daagse Chanoeka-feest centraal, waar de Joden hun succesvolle opstand tegen de Seleuciden herdenken. Een week later was het weer eens tijd om politiek-diplomatieke retoriek aan te horen in Tel Aviv, deze keer van niemand minder dan Frans Timmermans, de minister van buitenlandse zaken. Verder die week was er weinig bijzonders, tòtdat er 'een beetje' sneeuw viel en Jeruzalem het hele weekend letterlijk en figuurlijk plat lag onder een decimeters dikke bleekwitte deken die ze sinds tijden niet meer heeft gekregen.

Auto's vast, geen bussen en (volgens bronnen) in zo'n 35.000 huishoudens zelfs geen stroom! Het beloofde dus een heerlijk lang (en koud) weekend te worden, met beperkte CV en liters warme thee. Erg gaaf was mijn eerste echte Sabbats-diner bij (noodgedwongen) kaarslicht ooit, georganiseerd door mijn gastheer Daniel. Verder mij afgelopen Zaterdag-Sabbats-morgen door de decimeters dikke slushpuppy heen gewerkt om tòch net dat beetje extra zekerheid te krijgen over mijn Duitse-herders-honden-beet van 3 weken geleden, waar ik (5 minuten later, 10 doorweekte tenen en bijna 100 euro's verder) bevestigd werd in wat ik al wist; dat àls ik rabiës / hondsdolheid zou hebben opgelopen ik al ernstig ongenezelijk ziek had moeten zijn.

Fijn! De zon gaat onder maar de sneeuw smelt alweer, en omdat de taalcursus nog niet alweer open is ga ik nu met Daniel onderweg naar een dienst van the King of Kings Community.

Shalom

Henk

  • 15 December 2013 - 21:25

    Marry V.d.Wetering:

    Ha Henk,

    Leuk verslag!
    Jij kunt nog eerder sneeuwballen gooien dan wij hier, toch bijzonder!

    Met een warme groet wensen we je gezegende feestdagen toe en een voorspoedig 2014!

    Roelof en Marry v d Wetering.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Hallo daar, Van september 2013 tot februari 2014 mag ik verblijven in het prachtige Israël! Via deze site kunnen jullie meegenieten van mijn indrukken, ervaringen en verhalen. Veel kijk -en leesplezier! Shalom, Henk

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 10102

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 1/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 2/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 3/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 4/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 5&6/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 16-20/20

12 November 2013 - 15 December 2013

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 12-15/20

05 Oktober 2013 - 16 November 2013

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 7-11/20

Landen bezocht: