Samaria, Herodium, Bethlehem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Henk Lok - WaarBenJij.nu Samaria, Herodium, Bethlehem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Henk Lok - WaarBenJij.nu

Samaria, Herodium, Bethlehem

Door: Henk Lok

Blijf op de hoogte en volg Henk

30 September 2013 | Israel, Jeruzalem

Het word haast de gewoonte, maar daar zit ik dan alweer; zij het deze keer op kantoor van The JCPA. Wàt een geweldige afgelopen week. Het begon al fenomenaal met een evangeliserende rondrit door het (oude) hartland van de Bijbel: Samaria! Van heuvels en bergen waar de profeten rondzwierven over in de voetsporen van Yeshua de Christus tot in de hedendaagsche blokkades van de IDF, ter bescherming van haar bevolking.

Dinsdag werd hervat met de volgende overdosis aan historische en culturele bezienswaardigheden met als hoogtepunt op de morgen een bezoek aan het Herodion: de graftombe op de eigengemaakte berg van 'King Herod the Great'; groots om zijn lugubere verleden, krankzinnige karakteristieken èn oja, zijn bouwkunst die dan ook behoorlijk indrukwekkend was.

Verder in de avond weer gewapend met proselytische folders in het Ivrit en Arabisch op stap gegaan tussen de tientallen duizenden christen-zionisten en andere Israël-aanhangers in het grootse evenement van 'The Feast of Tabernacles' ; The March of Nations! Gemengde gevoelens koesterde ik bij het zien van zóveel mensen die enerzijds het hart van en voór Israël op de juiste plek lijken te dragen maar daarbij de essentiële kern van dat Hart in hun motivatie niet altijd op de eerste plaats stellen.

De volgende dag 'Pastor Tony' geholpen met zijn verhuizing en onderweg met de Koerdisch-Arabische opper-verhuizer en chauffeur nog even hartelijke woorden kunnen wisselen over religie en geloof, èn de hartige bevestiging dat zijn 'Allah & Isa' ab-so-luut en onder geen beding nooit en te nimmer dezelfde is en zal zijn als mijn Yahweh en zijn Zoon JC.

Donderdag en Vrijdag druk geweest voor de studie, Zaterdag nog even lekker gesport en 's avonds uit geweest met (nieuwe) vrienden, waaronder goede gesprekken in de nacht met een Joods meisje over het leven, religie en geloof: om afgelopen Zondag na een lange dag en korte nacht weer te beginnen op kantoor.

Aan het eind van de Zondagmiddag sinds 1,5 jaar weer op bezoek in Bethlehem geweest! Deze keer op uitnodiging van Charly, een Arabisch-christelijk medisch specialist die mij mee nam naar zijn kerk en die wel eens mijn búitengewone en bóven verwachting gestelde redding in woningzoekende nood kan zijn met zijn aanbod van een geweldige kamer in zijn villa midden in de geboorteplaats van Jezus.

Dit was (me het weekje) dan ook wel weer,
van zulke zoet-zwoele indrukken en dromen
nu weer terug naar de harde feiten en realiteiten!

• 30 September 2013 - 13:36

Ma:

Heerlijk dat dat op je weg werd geplaatst, die Kamer;-) kan je daar de rest van de tijd zitten/liggen en wanneer ga je daar heen? mooi om te lezen dat je je vermaak...en je enthousiaste verhalen te lezen. In gedachten gaan we met je mee..love you, je moeke en ook van oen va(k)