Dwars door het hart van Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Henk Lok - WaarBenJij.nu Dwars door het hart van Jeruzalem - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Henk Lok - WaarBenJij.nu

Dwars door het hart van Jeruzalem

Door: Henk Lok

Blijf op de hoogte en volg Henk

06 September 2013 | Israel, Jeruzalem

Vanmorgen -en middag de hitte piek van de dag weer overleefd door (zelf)studie op het kamertje, en allerlei dingen te 'regelen' op ons internet...

Tegen 3uur dan tòch maar uit de startblokken gekomen en over de antieke stadsmuren van het oude Jeruzalem gedoken, om mijzelf in het hart van haar samenleving te storten in ontzag voor al haar bezigheden...

Geweldig, grandioos... vermoeiend. Óveral mensen in een wir-warrige doolhof aan straten, straatjes, stegen, steegjes, kelders, tunnels, daken, terrassen en ga zo maar door! Briljante foto's geschoten -al zeg ik het zelf; hoe kan het ook anders in de stad der steden van >5000 jaar oud.

Mijn grootste vriend vandaag was dan ook wederom mijn Samsung Galaxy Note, en wel om 2 redenen: de mooie (meedraaiende) blauwe navigatie pijl op GPS en kompas, èn de compact gave camera die ergens tactisch weg zit gewerkt in het Koreaanse monstertje.

Deze keer niét op de slippers en zònder boodschappen tassen, maar op pad geweest met een rugtas en goede schoenen: wat geen overbodige luxe bleek; zeker niet na de hele middag te hebben gelopen tot 21:15.

Systematisch dwars door, onder en over alle etnische grenzen en wijken / kwartieren: Armeens, Joods, Islamitisch en last but not least; Christelijk. Van de kast naar de (klaag)muur, een moskeetje hier en een kerkje daar.

Omdat Rosh Ha'Shana dit jaar naadloos overliep in de Shabat voelde ik mij genoodzaakt mijn Christelijke maag met Islamitische kebab te laten vullen door Hasan, een aardige man die gelooft dat de Joden volgens de Koran over 12 òf 13 jaar verdwenen zullen zijn uit het (schijn)Heilige land.

Schijnbaar zal hij naar eigen zeggen stoppen in (de schrijver van) dat boek te geloven mocht het niet zo blijken te zijn. Ach ja, we hebben natuurlijk (ook) altijd Jezus / Isa nog (volgens hem)...


  • 06 September 2013 - 21:59

    Grietje:

    Hoi Henk,

    Wat een mooie verhalen en je ziet daar nogal wat.
    Maar wat is nu de bedoeling dat je daar bent?
    Vakantie of stage.
    Wat voor stage dan.

    Groetjes Grietje ut Nijensleek

  • 07 September 2013 - 07:31

    Henk Lok:

    Hallo (tante) Grietje,

    Deze eerste week heb ik gereserveerd om de stad te verkennen,
    want morgen zal ik gaan beginnen met mijn stage.

    Om een lang verhaal kort te maken:
    onderzoek doen naar de samenwerking tussen de EU en de Staat Israël.
    Dan ga ik kijken wat ze in het verleden hebben gedaan, wat ze nu doen,
    en wat op basis daarvan (eventueel) verbeterd kan worden voor de toekomst.
    Dáar ga ik dan weer een soort van adviesrapport over schrijven en presenteren.

    En dan maar hopen dat ze er wat mee doen, dat zou wel zo leuk zijn natuurlijk :p

    Groeten terug (ook aan Johan & Joeri) vanuit Jeruzalem! :D

  • 07 September 2013 - 18:55

    Clarie:

    Leuk om te lezen, Henk! Ik geniet vooral van je fantastische foto's erbij...

  • 08 September 2013 - 21:58

    Grietje:

    Ja,de foto's zijn zeker mooi.
    Nou,heel veel succes met je stage en maar hopen dat ze er wat mee doen.
    Geniet er van.

    De groetjes van Johan, Grietje en een dikke knuffel van Joery.

  • 11 September 2013 - 10:01

    Hester Stam:

    Hoi Henk
    Wat is het leuk om je verslagen te lezen.
    Ik wens je succes met je stage.
    Groeten van ons allemaal

  • 11 September 2013 - 10:44

    Henk Lok:

    Ha Hester,

    Bedankt! :D

    Groeten terug

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Hallo daar, Van september 2013 tot februari 2014 mag ik verblijven in het prachtige Israël! Via deze site kunnen jullie meegenieten van mijn indrukken, ervaringen en verhalen. Veel kijk -en leesplezier! Shalom, Henk

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 10089

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 1/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 2/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 3/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 4/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 5&6/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 16-20/20

12 November 2013 - 15 December 2013

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 12-15/20

05 Oktober 2013 - 16 November 2013

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 7-11/20

Landen bezocht: