The Jerusalem Great Synagogue - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Henk Lok - WaarBenJij.nu The Jerusalem Great Synagogue - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Henk Lok - WaarBenJij.nu

The Jerusalem Great Synagogue

Door: Henk Lok

Blijf op de hoogte en volg Henk

05 September 2013 | Israel, Jeruzalem

In tegenstelling tot gisteren heb ik vandaag niet zoveel gedaan en gezien, behalve dan de eerste zalm opbakken, 's avonds laat nog even lekker sporten, veel gelezen en 'dingen geregeld' op internet. Maar dat gene wàt ik tussentijds heb gezien was dan ook wel de moeite waard om voor naar buiten te komen...

...op de tweede en laatste volle dag van Rosh Hashana ben ik aan het eind van de middag namelijk naar de grootste synagoge van Jeruzalem geweest: The Jerusalem Great Synagogue; een miraculeus gebouw met een imposant strak exterieur en ongelovelijk mooi interieur.

Aangezien mijn eerste faal-poging, in mijn slenterkloffie bij een kleinere synagoge een stukje terug in dezelfde straat stuk liep, ben ik even terug gegaan om mij minstens net zo chique te kleden als 'de rest' voor de 2e ronde.

Mijzelf al verbazingwekkend rondkijkende struinde ik naar de grote hal boven aan een flink trappenhuis, waar tal-rijke mooie en goedgeklede Jeruzalemse Joden en Jodinnen zich letterlijk gescheiden van elkaar -boven elkaar verzameld hadden op twee cirkelvormige gallerijen waar een college zaal in Nederland bijna net niks bij voorstelt.

Bijna in vervoering door de gezellige feest-sfeer ontwrichtte ik mijn verwarring over de gang van zaken daar, door steevast een Engelstalige versie screenend te bestuderen van hun 'gelegenheids liturgie', totdat ik tot mijn verbazing door plots uitgaande lichten ontwaakte en als bijna nog de enige overbleef: eenzaam en alleen als een 'wolf' in schaapskleren; een Christen incognito onder de Joden, notabene in het grootste gebedshuis van hun meest grandioze stad.


  • 05 September 2013 - 21:52

    Mama Marianne:

    En wij maar wachten op een verslag, gelukkig kwam er nog één;-)

    deze zin snappen wij niet....totdat ik tot mijn verbazing door plots uitgaande lichten ontwaakte en als bijna nog de enige overbleef...
    Was je in slaap gevallen?
    Mocht je ook foto's nemen? Wanneer begin je met stage? Groeten...oen dad en je moedertje.

  • 05 September 2013 - 21:52

    Mama Marianne:

    En wij maar wachten op een verslag, gelukkig kwam er nog één;-)

    deze zin snappen wij niet....totdat ik tot mijn verbazing door plots uitgaande lichten ontwaakte en als bijna nog de enige overbleef...
    Was je in slaap gevallen?
    Mocht je ook foto's nemen? Wanneer begin je met stage? Groeten...oen dad en je moedertje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Hallo daar, Van september 2013 tot februari 2014 mag ik verblijven in het prachtige Israël! Via deze site kunnen jullie meegenieten van mijn indrukken, ervaringen en verhalen. Veel kijk -en leesplezier! Shalom, Henk

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 10094

Voorgaande reizen:

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 1/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 2/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 3/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 4/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 5&6/20

02 September 2013 - 03 Februari 2014

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 16-20/20

12 November 2013 - 15 December 2013

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 12-15/20

05 Oktober 2013 - 16 November 2013

Studiereis Henk Jeruzalem 2013: Week 7-11/20

Landen bezocht: